onsdag 4 januari 2017

Vardagsrum gardinstång gardin delprojekt 5-1/2

Fint, men ännu finare med gardin, 'ey?

Projektet med mitt vardagsrum är uppdelad i flera delprojekt

1. Förra våren gjorde jag iordning väggarna genom att sätta igen hål och måla om. Se inlägg HÄR. Det var en massa hål, stora som små plus att tapeten à la 90-tal var fruktansvärd.

2. I samma veva hade jag gjort klart marmorbordet (se inlägg HÄR). Jag möblerade även om rummet så att det första en ser är den fina soffan och alla teakmöbler samt att en slipper se TVn först en kliver in i rummet.

3. På hösten kom tavelväggen upp, se inlägg HÄR. Jag har alltid drömt om en tavelvägg. Ofta har de det i trappen i amerikanska filmer. Den har hunnit få fler bilder och fler ramar sedan sist.

4. I höstas gjorde jag klart minihyllorna och satte upp dem mellan fönstren. Se inlägg HÄR. Jag vill att vardagsrummet ska prunka av växter och värme!

5. Ja, det delprojekt som nu återstår av den här helhetsvisionen jag hade när jag satte igång är gardiner. Gardiner ger ju ett varmt intryck samt gör rummet varmare rent fysiskt :)

Lånad bild.

Så i mellandagarna var jag och letade efter skenor i stil med bilden ovan. På IKEA hittade jag inga (med det sagt betyder det inte att de inte fanns, kunde ej hitta personal att hjälpa mig) och inte heller Jysk. Så jag promenerade rakt över den stora parkeringen i Länna och gick in på dyrare Hemtex där jag fick superservice. En kunnig tjej presenterade Kirsch skenor, vilka jag behövde till just mitt vardagsrum och hur jag skulle göra för att sätta upp dem. DESSA köpte jag, men psst, det var billigare i butik än på nätet.

När jag direkt efter åkte till Bauhaus för att köpa andra grejer gick jag förbi deras gardinavdelning och där fanns samma uppsättning som jag precis köpt för 400 istället för 500/st (jag behövde ju två paket). Jag bestämde mig dock för att behålla de jag köpt då jag fick så bra servis...

Skenan uppe! Nu bara gardin kvar.

Hur som helst; jag behövde två paket 200 cm-stänger. Jag kapade den ena skenan eftersom rummet mäter kortare.

Allt du behöver till skenorna finns i paketet och lite till. Du får det du behöver för att sätta ihop dem (osynlig mojäng som du skruvar ihop dem med), krokar att sätta fast dem med i taket och även grejer om du istället vill ha dem skruvade i väggen. Du får till och med skruv och plugg! Du får tänder - både sådana som är lösa på skenan och sådana som kan skruvas fast i skenan med så att folk inte ska kunna dra i gardinen i skenan. I varje paket ingick även krokarna (enkla som på den lånade bilden ovan) som du hänger upp gardinen i. Multiband och gardin ingick så klart inte, men annars allt.

Verktyg jag behövde var:

  • Såg att kapa metall med
  • Sandpapper att fila bort elaka kanter med
  • Borr
  • Hammare
  • Stjärnskruvmejsel
  • Tumstock
  • Laserpass (ej ett måste, men det hjälpte ju när det var en sådan lång länga)
  • Insexnycklar som kom med i paketet
  • Noggrannhet. Kan inte betona hur viktigt detta verktyg är för att få till saker rakt!

Att sätta upp skenan gick dock inte att göra på egen hand då den mätte 3,84 lång. Här fick jag ta hjälp av syrran som var hemkommen från Kairo och Beirut.

Det som återstår kvar av detta delprojekt, det vill säga delprojekt 5-2/2 är gardiner som jag inte ens hittat. Men jag tänker mig något naturligt material i färgen vit.

Syrran hade med sig en massa baklava från Libanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar