söndag 18 september 2016

Blomhyllor


Igår på min helt fria dag såg jag till att borra ihop och upp de små blomhyllorna jag "snickrat" till vardagsrummet. Ja, för att konsolerna har jag inte gjort själv, de är inköpta på Bauhaus (typ 25:-/styck eller i de slängarna). Resten har jag minutiöst måttat upp efter en vision att göra rummet mer "mulligt" och prunkande.


Jag gjorde en massa grejer för att få till den där gammeldagsa original-looken på hyllorna (mitt hus är ju från 1930-talet).

  • Jag sågande jag hörnen runda (du får till formen lätt genom att måtta med typ ett glas och rita med blyerts). 
  • Alla kanter (utom de som sedan ska ligga mot väggen) slipade jag med maskin så att de blev mjuka och rundade. 
  • Slutligen målade jag allt i samma nyans som lister och blombänk i rummet; äggskal med högsta glans (vilket inte alls är standard i nya hus och lägenheter).

Trots att de förproducerade konsolerna redan var vitsprayade i fabrik så målade jag dessa för att få till en sammanhängande känsla. Att det ibland blir rinnmärken när en målar (hatar att måla!!!) tycker jag inte gör något om det är i rimliga mängder. Det gör ju att grejen ser hemmagjord ut (alltså mer trolig att matcha originalgrejerna i huset).

Alice.
Svårt att få till bra bilder när en ska plåta mot ett fönster. De första bilderna är tagna under skymning och de som följer här nedan från när morgonen grydde dagen därpå. Men jag kan lova att resultatet IRL är helt super. Jag är vansinnigt nöjd och återigen har noggrannhet (inte min starka sidan annars) lönat sig.

Septembermorgon.
Hyllplanen är gjorda av MDF. Dem sågade jag till redan i förra sommaren och slipade snyggt. Men som vanligt stannade projektet upp när grejerna skulle målas... Att måla är så tråkigt och det är mycket svårare än vad det ser ut. Men nu i somras lyckades jag grundmåla ett lager och täckmåla två lager över en period på säkert sex veckor :) Och nu i helgen borrade jag ihop och upp allt!


Japp. Enligt mig skulle de likväl ha kunnat suttit där sedan huset byggdes :)

Nu återstår det att se vilka växter som trivs här.

Jag jobbar alltid på med flera projekt parallellt och kommer framåt även om det inte alltid känns så. Just därför är det gött att kunna bocka av detta.

1 kommentar:

  1. Vilket underbart mysigt fönster med alla växter. Love it!

    SvaraRadera