lördag 19 augusti 2017

Gjuter golv

En bild från en jobblunch. Trevligare än att jag tar en selfie när jag står och gjuter, eller hur?

Ja, ni läste faktiskt rätt. Men det är ett väldigt litet parti på typ 1 kvm som dessutom är i en blivande garderob, så jag valde att göra det själv. Det handlar om en tjocklek på 1-2 cm som behöver jämnas ut. 

Utrymmet ni ser är alltså där den gamla trappan gick.

Där gamla trappan tidigare gick ned från kök till källare.

Om jag googlade noga och lusläste baksidan av produkterna innan jag satte igång? Nä, jag gjorde inte det. Orkade inte. Jag bestämde mig för att kompensera med en stor dos självförtroende i stället.


Jag började med att sopa rent, så rent jag orkade sopa.


Sen var det dags att prajma med primer. Jag slängde ihop en godtycklig mix och penslade på och sedan lät torka.

Primer på.


Sen var det dags att mixa betongen. Jag gjorde det i omgångar och för hand. Det var ju bara 1,5 säck jag hade.

Andelen vatten har jag fått lära mig ska vara mindre än en tror - alltid - men jag var medvetet slösaktig med vattnet. Ville ha en riktigt flytande betong för att få det jämnt. Vilken betong jag använde minns jag inte - jag slängde påsen direkt :)

När jag var klar kunde jag konstatera att en åtminstone en säck till hade suttit fint. Jag tror jag åker och köper en till vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar