söndag 13 november 2016

Snökaoset 2016

En massa lediga platser på uteserveringen hos den lokala indiern!

Ja, onsdagsmorgonen här i Stockholm att vakna till. Grejen är ju att snön bara fortsatte att snöa NON-STOP fram till femtiden på eftermiddagen. När jag kom efter jobbet så klev jag i orörd snö som gick upp till mina knän - ej överdrift. På ett dygn hade det snöat 40 cm vilket inte hade varit så anmärkningsvärt om det inte var för att det var i början av november. Många, inklusive jag själv, hade inte bytt däck. Skillnaden på mig och de som gav sig ut i trafiken den morgonen är att jag inte är en ansvarslös, självisk idiot som tror mig stå över lagen och naturens krafter.

Annorlunda promenad.

Väl hemma hämtade jag hundarna som jag var tvungen att LYFTA ut från tomten och ut från gatan ungefär en hundra meter tills vi nådde däckspår. De lyckades inte ta sig fram när de mötte en vägg av snö.


Vi fick helt enkelt promenera hela vår gata, mitt i gatan i däckspåren. Och det var en massa folk ute; barn som lekte i drivorna, vuxna som drog pulka eller grannar som bara stod och pratade - gissningsvis om vädret.


Det tog ju ett tag för snöröjningen att komma igång så grannen lånade den andra grannens snöslunga och började röja på vår gata.


Morgonen efter när kommunen röjt under natten. Skillnad.


Så himla snopet.
Dagen efter var jag smart och jobbade hemma. Jag hörde då en duns, tittade ut och såg att min supervackra, väldigt gamla syrén trillat till marken. Snacka om att jag var snopen. Jag antar att det var dags, jag menar hur länge kan en syrén leva? Denna var nog lika gammal som huset, dvs 80 bast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar