torsdag 11 augusti 2016

Vardagsmotion is the shit

Jag återkommer till det lite då och då, detta med vardagsmotion. Det är så lätt att förblindas av midjemått och snabba resultat när det viktigaste egentligen är att undvika det jag kallar för "livssjukdomar", det vill säga sjukdomar som förändrar ditt liv så som cancer, alzheimers, diabetes osv.

SvD skrev igår om ytterligare en studie i ämnet. För att uppnå maximal hälsoeffekt ska du vardagsmotionera 17h/veckan. De kallar det istället för lätt motion vilket inkluderar att promenera i rask takt, klippa gräset, rensa ogräs, dammsuga, hänga tvätt - ja ALLA dina fysiska ansträngningar räknas in här.

17 timmar lättmotion alternativt 8h intensiv träning minskar risken för hjärtinfarkt och stroke med 25 %. Tränar du mer än så är effekten endast marginell.

På Öland i somras hade jag inte så mycket annat att göra än att promenera så vi gick nog 3 x 1h varje dag. En investering i harmoniska hundar och i min framtida hälsa.

Gör inte vardagsmotion till en grej. Gör det till ditt liv. När jag föreslår att vi går på hundpromenad, fundera då inte om du är sugen eller ej - bara säg ja. Gå av tunnelbanan en station tidigare och promenera sista biten, speciellt på väg hem då du behöver varva ned. Gör det till en regel så du slipper ta beslut om det på daglig basis. Det ska bara vara så.

Läs Svenskans artikel HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar