tisdag 12 juli 2016

Förlängd pinne till klinka staketbygge

Stabiliserad på rätt plats med klossar och tvingar.

Bygget har gått framåt, trots att jag numer jobbar solo. Jag kör lite här och där under dagarna när jag får feeling.

Nu har jag kommit så långt att allt är klart - utom montering av grinden. Gulp! Den är ju så viktig och svår att få till. Den ska hänga rakt, inte kärva - och kunna stänga. För när jag måttade upp grinden i mitten av hålet där jag avsatt hela 5 cm på vardera sida så visar det sig att pinnen till klinkan är för kort!

Måttar in grinden med tvingar och klossar samt klossar i underkant så att grinden står precis där den ska monteras på.

Jag känner ju vid det här laget att jag inte vill börja kompromissa nu när jag gjort ett sådant proffsbygge. Och grinden är ju det första gästen ser! Den kan ju inte hänga snett med 1 cm på ena sidan och 9 cm på den andra!

Kryddan Kry fick avvakta och fnula. För inte var hon intresserad av en annan låsanordning, inte.


Men så kommer min granne snett över förbi för att ge komplimang till det fina fina bygget; Målar-Bosse. Målar-Bosse svetsar också och har utrustning för detta i garaget.

Så han tog pinnen och hittade en fransk skruv i samma tjocklek. Sen svetsade han på den!


Han började med att borsta den med stål så att den skulle bli mjuk och rund.


Han kapade sedan skruven och slipade de två ändarna som skulle mötas lite spetsiga.


Sen tog han på sig en Darth Vader-mask och jag fick gå ut för att han skulle börja svetsa. Det gjorde han i några minuter.


Sedan slipade han allt jämnt och fint igen med stålborsten.


Eftersom skruven inte var rostfri så målade han på lite grå grafitfärg.

Glad Marie.

Och vips så hade jag en 4 cm längre pinne till klinkan! Staketbygget var räddat!!!

Skruvknoppen behöll vi på min begäran då jag tyckte det var lite charmigt. Allt måste inte vara perfekt utan det är fint när det ser lite hemsnickrat ut ibland.

Imorrn får ni se bilder på det färdiga bygget.

PS. Målar-Bosse har en dotter som också bor här i Tallis som har en egen sminkskola (Mariart) och sminkmärke (Emite). Jag råkar tycka det är ascoolt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar