torsdag 30 juni 2016

Saft på fläder

30 klasar

I söndags, dagen efter midsommar när det regnade så, då fick jag värsta feeling och plockade blommor från min stackars fläder som inte blommat innan. Det är den rackar'n som blir så attackerad av bladlöss. Det är fallet även i år, men jag har lyckats stanna av attacken med vatten och såpa.

Tanken var att göra saft!

Även om jag inte gillar saft för att det är så sött, så gillar jag just flädersaft. Den är ju so fresh. Plus att en ju vill ta hand om det trädgården har att erbjuda.

Receptet hittade jag on the line:

30 blomklasar
3 citroner
1,5 liter vatten
1,5 liter socker
50 gram citronsyra.

Citronerna skivas tunt och läggs tillsammans med flädern i en bunke som rymmer 5 liter.
Vattnet kokas upp med socker och citronsyra. Sen hälls det på flädern och citronen och ska stå och dra i tre dygn! Sila av och häll koncentratet i rena flaskor.


Tror ni jag följde det, jag som mår fysiskt dåligt av recept och instruktionsböcker? Well, lite faktiskt men jag hade i kanske endast 5 dl socker istället. Gillar inte när det är för sött.

Person som gillar regn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar