tisdag 12 april 2016

Staket - impregnerat eller inte

Alla bilder i inlägget är från grannskapet.

Impat och riktigt snyggt med stolparna som är en del av staketet istället för bara att vara konstruktion bakom. Men det är tyvärr att göra det lite svårare för sig och denna granne råkar vara inom hantverkaryrket - han har gjort det sjukt rakt och perfekt (inklusive gjutit muren i bild).

Jag vågar inte satsa på detta utan kör alla spjälor utanpå stolparna.

Igår berättade jag att jag varit och shoppat virke till ett kommande projekt och visst är det staket som står på agendan.

Det är endast ett litet parti som ska byggas, nämligen det som ska gå på den nya muren runt källaringången. En vill ju inte att ett barn eller liknande ska falla ned där. Ihop med detta blir det också ett parti på tomten för att hålla inne hundarna. Så småningom ska en grind upp. Lite mer att planera för just den lilla sträckan.

Men... jag har såklart gjort en massa research inför detta bygge - ska en köra impregnerat eller obehandlat som sedan målas för att få skydd. Och tjena, vad många vändor det varit. Dels har jag gått och kollat på staket i Tallis, ja det är alla bilder här i inlägget, och dels pratat med folk och så klart googlat.

Obehandlade spjälor, men impade stolpar.
Jag ser att stolparna är målade i efterhand.

Vändorna har gått lite så här:

Jag vill och ska ha ett white picket fence. Alltså ett vitt staket med stående, spetsiga spjälor. Det är drömmen. Staketet är inte bara för att avgränsa och hålla inne hundarna utan en del av looken.

Att måla på impat går inte eftersom det är dränkt i vätska (med gifter i). Så målar du kommer färgen inte sitta plus att giftet kommer färga av sig (gult). Det går liksom inte utan en får vänta flera år för att vätskan ska torka ur.

Obehandlat med lite "hårigt" på ena sidan är ju charmigt. Då behöver en måla och förbehandla i en massa olika steg. Fasader till exempel är ju inte impade utan obehandlade. Detta är jag beredd att göra om staketet håller LÄNGE. Men... Fasader är skyddade på ett sätt som staket inte är. Staket har ju ändsidan uppåt som bara tar emot allt regn och fukt. Det går alltså inte att likställa. Dessutom ska du inte måla obehandlat trä under R-månaderna så det har inte varit någon brådis.


Så råkade grannen komma hem i helgen efter en månad i utlandet. Han är pensionerad målare och gav mig receptet på hur en ska göra (jag valde alltså att lita på honom av alla jag snackat med):

---> Köp impat. Bygg nu i vår. Låt det impade virket andas (torka ur) denna sommar och nästa sommar. Sen är det dags att måla, men då inte bara genom att stryka ett lager täckfärg. Resultatet av det ser ni på bilden direkt nedan. Det var impat virke som sedan ströks med täckfärg förra sommaren - och det är flagnat och inte alls snyggt nu!

Enligt målargrannen ska jag först stryka på olja och sedan grundfärg. Grundfärg har en annan sammansättning än täckfärg och det är viktigt att göra dessa två försteg för att täckfärgen sedan ska fastna. Det impade virket kan helt enkelt inte ta till sig täckfärg utan olja och grundfärg...

Impat och sedan målat något år efter. Dock flagnat... :(

Obehandlat, vitt och lite risigt på nära håll.
Men tusan vad fint det är med vitt staket.
Impat och med smala spjälor - snyggt!
Obehandlat, vitt och förebilden.
Det är så här jag vill ha det (fast lite glesare mellan spjälorna).
Snyggt med höga spetsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar