torsdag 30 juli 2015

Kur mot bladlöss

(Fullt med bladlöss på grenarna)

Det visade sig att hela min fläder var täckt med bladlöss. EUUWWW!!!

Men jag googlade upp en enkel kur att bli av med dem och ja - det är inte alls svårt.


Du tager följande och blandar ihop:

  • 4dl vatten
  • 1 dl grönsåpa
  • 0,5 msk T-röd


Sen sprayar du blandningen 3 ggr med en veckas mellanrum. Jag har vid detta laget hunnit spraya en (rejäl gång) på flädern och redan är majoriteten löss döda. Men jag ser att några rackare går omkring och det är väl lite som med hårlöss, mjölbaggar och annat krafs som lägger ägg; de kläcks efter att du trott du fått död på allt. Därav en veckas mellanrum mellan duscharna.

(En gammal bild på när jag sitter bredvid flädern...)

En inflikning: Jag hade ingen T-röd och kom aldrig iväg att handla det heller så jag tog en msk av någon kemisk avfettning på flaska till bilen som jag hittade i huset. Den hade en sådan där varning på sig att den var hälsovådlig (du ska alltså inte ta sådan där biologisk avfettning som är baserad på citrus :)). Det verkar funka finemang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar