torsdag 2 juli 2015

Fällt trädet

(Årsringar)

Så blev det gjort. Det 80 år gamla äppelträdet i mitt nordvästra hörn av tomten har kapats. Det kan låta galet, men oroa er inte; jag har sju träd kvar varav fyra är just äppel.

(Ändå ingen insyn, eller hur?)

Nordväst är där solen går ned så trädet blockade kvällsstrålarna. Dessutom var trädet i riktigt dåligt skick.

(Damerna letar hundkulor i kvällssolen)

(Kvällssolen från köksfönstret)

(Förebild. Här är klockan cirka 19)

(Förebild)

(Styvpappan kapar första grenen)

Alla söker olika grejer när de letar hus. En del letar efter ett fint hus, en del efter många rum och vad det nu kan vara. En kan inte få allt, men det gäller att identifiera vad som är icke förhandlingsbart. För mig var just kvällssol på tomten en av dem. På stora tomter där en har yta runt hela huset, har en ju inte riktigt detta val att ställas inför, men här I Tallis står husen på ena sidan så att lilla biten framför huset mot gatan inte riktigt är till för något.

Ps. För den som undrar så var de andra två icke förhandlingsbara faktorerna när jag letade hus att trafiken från Väg 73 inte skulle höras och att det skulle vara max 5 min till tuben. Mitt hus uppfyller dessa krav.

(Päronen i full fart)

(Mami uppe i trädet och sågar smågrenar)

(Halvvägs)

Mindre grenar och kvistar har återvunnits, men stockarna ligger på tomtgränsen och ska stanna här men i en annan form. Får berätta mer om detta när det blir aktuellt.

(Som tack för lånet av motorsågen. Färska från trädgården.)

(Anders med motorsågen fixar sista grenarna och stammen)

(Ett framtida kaffebord)

För att summera; jag är supernöjd med resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar