söndag 11 januari 2015

Hålla höns i detaljplanerade områden

(Växthus och hönshus)

Gubbängen är en för himla trevlig förort här i ytterstaden. Det ligger här nästgårds med Tallis och väl egentligen samma område bara att de har lägenhetshus och vi har villor. Deras "centrum" har mer nyttiga grejer också; postutlämning, vårdcentral, bibliotek och sånt.

Vi (jag och doggies) är förbi i Gubbis en massa på våra promenader. Ibland går vi en omväg genom en innergård som är så mysig. De har, förutom trädgårdsmöbler och en lekplats, också ett välskött äppelträd (jag gissar att någon fixar med detta, att det inte direkt är någon anställd vaktis som ser till det). De har också ett ganska stort växthus och ja, de har höns. Jag trodde jag såg i syne första gången vi gick förbi!

Nu i veckan var vi förbi och såg hur fint de hade dekorerat hönshuset över vintern. Inne i växthuset satt faktiskt också ett hönsdjur (såg inte om det kanske var en tupp kanske) och häckade.


Att ha höns på tomten är ganska vanligt nu för tiden. Bor man i ett tätbebyggt område bör han höra med grannarna om det är OK att du skaffar några, men det är inget krav. Däremot måste man söka tillstånd hos kommunen. Kostnad för detta verkar för höns ligga runt 2 lax, men varierar beroende på kommun. HÄR finns en vettig artikel hos Villaägarna att läsa om att hålla höns i detaljplanerat område.

Jag minns inte var, men jag har läst att man kan hyra höns över sommarhalvåret - då slipper man köpa och så blir det ju precis det som man är ute efter; somrigt. För helt ärligt, det är ju sommarhöns man vill ha och inte ett lifetime commitment.

Detta är inget för mig som redan har djur, men jag gillar verkligen idén!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar