söndag 21 december 2014

Robotdammsugaren från Severin testad

(Yoga istället för att dammsuga?)

Nu har jag haft robotdammsugaren några veckor och vågar ge en recension.

Just min dammsugare heter Chill från märket Severin. Ordinarie pris låg på 2.600:-

(Pucken tar hallen medan vi är på hundpromenad)

Det är kul att kolla på pucken när den jobbar. Man blir lite glad. Dessvärre låter den så du vill ju inte direkt vara hemma (trust me on this one).

Jag har nu sett vad den kan gå in i och som kan få den att stanna. Jag "preppar" ett rum som pucken får gå i när jag och Svea är på promenad. Jag gör det genom att stänga dörrarna in till rummet så att pucken bara kan ta just det rummet. Jag lyfter bort eventuella småmattor som jag skakar och låter hänga på verandan. Då kan pucken dammsuga golvet under. Jag lyfter/drar bort vissa sladdar som jag upptäckt att den kan fastna i. Hade jag haft långa gardiner skulle jag lägga upp dem på fönsterkarmen, men det har jag inte. Jag kan dra ut skrivbordsstolen i v-rummet - ja, ni hajar principen.

Jag gör jämförelsen med diskmaskin. Disken flyger inte in i maskinen av sig själv. Du behöver skrapa bort mat och stapla på ett smart sätt innan den är redo att sätta igång. Detta ser vi ju som en självklarhet.

Jag brukar låta pucken gå i ett rum i taget, dvs ett rum på en hundpromenad. När vi kommer hem har den utan tvekan hunnit gå över hela rummet och det känns absolut rent! Då ställer jag tillbaka grejerna. Jag estimerar tidsåtgången för detta till en tiondel av vad det totalt tar mig att göra i ordning en diskmaskin. Snabbt, alltså.

Pucken kommer utan problem åt kanter, hörn blir det lite svårare med, men jag ser detta som en mer... låt oss kalla det en vardaglig städning. Med hund i villa är detta ganska nice. För att dammsuga lister och möbler kommer man att behöva plocka fram vanliga sugaren. Den städningen kallar jag snarare en komplettering slash en rackabajsarstädning.

Om du råkar tappa ett glas eller om du spillt mjöl på mattan kommer roboten inte kunna punkt-suga där. Du kommer då att behöva en vanlig sugare.


(Mina gissningar av vad symbolerna betyder)
  1. Den lilla behållaren är bra mycket mindre än en dammsugarpåse, men den ska ju å andra sidan inte bytas utan bara tömmas. Emellanåt får du byta filter och de lär ju kosta en del. Något måste ju tillverkaren tjäna pengar på.
  2. Den låter ganska högt, den här rackaren. Du vill inte vara hemma utan typ gå och jobba eller som jag gör; gå på hundpromenad. 65dB är högre än en modern diskmaskin.
  3. Den har en sensor så den känner av höjdskillnader. Dessitom så har den ju ett "visir" som den går emot kanter med och känner av var de finns.
  4. MODI 3 har jag ingen aning om vad det betyder.
  5. Bara 7 cm hög så den kommer under det mesta faktiskt.
  6. 90 min. Gissar att den har batteritid till det? Enligt min erfarenhet så kan det stämma.
  7. Upp till 100 kvm betyder gissningsvis att den kan memorera sin rutt på en sådan stor yta.

(Behållare som man tömmer i papperskorgen. Filter måste bytas emellanåt)

Roboten laddas som du laddar din mobil; med en sladd i väggen och sen in i maskinen. Ingen dockningsstation eller så.

Maskinen är liten också. Du kan enkelt stuva undan den i ett skåp. Lika stor som en gratängform, typ.

(Under "magen")

Av mig får städning med robotdammsugare godkänt. Det är till och med lite kul. Men att tro att den ersätter din vanliga dammsugare vore naivt. Den här metoden måste kompletteras till en vanlig sugning som du då helt enkelt inte behöver göra lika ofta.

Däremot betvivlar jag att just det här märket är det bästa. Jag skulle göra mig lite research innan jag bestämde mig för ett nyköp om jag vore du.

(Vi gillar ju att ligga på mattan på golvet och mysa ibland)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar