söndag 9 september 2012

Tallkrogen. My choice.

Hemnet. Stället på the world wide web där jag sitter och knarkar varje dag i hopp om att hitta mitt drömboende.

Jag tycker det går trögt. Få objekt ute i mitt valda område; Tallkrogen. Men det kan ha att göra med att jag är så säker på vad jag vill ha vad gäller geografi, standard och väderstreck. Då kan jag räkna bort en hel del objekt redan i Hemnet-stadiet eftersom jag nu har så bra koll på området, kommersen och husen där, från vilka områden man hör de stora lederna eller inte, när man störs av tunnelbanan och när den mest känns skönt Stockholmigt närvarande.

(Olympavägen 8. Här hörde man trafiken så det dånade!)

Ett objekt låg ute på Olympiavägen 8. Olympiavägen är den absolut mysigaste gatan i Tallis, men eftersom jag promenerat runt där som en liten vilsen pensionär visste jag att det tjocka ljudet av trafik från Nynäsvägen så iddes jag inte ens att åka och kolla på den. Och jag förstod också varför priset var så lågt som det var.

Alla har olika prios och det är bra att ha sina klart för sig så man vet man man ska leta efter när man shoppar efter villa.

För mig har jag följande viktiga punkter:

  • Nära tunnelbanenätet (ville ej behöva åka buss, pendel och helst inte byta heller för att komma in till stan).
  • Bra väderstreck, dvs absolut inte nord, nordöst, öst eller sydost.
  • Bra standard. Jag är inte ute efter att renovera plus att det inte lönar sig att köpa renoveringsobjekten då dessa blir rätt dyra. Folk VILL verkligen renovera.
  • Matvarubutik på gångavstånd.
  • Inget jävla radon i huset! Detta är ett radontätt område.
  • Bra tomt! Mycket gräs (inte för mycket stenläggning), fin häck, kanske staket, inget träd på grannens tomt som skymmer solen.
  • Inget stort centrum med rastlösa ungdomar, tack.


Sekundärt:

  • Vill helst bo nära syrran, men hon verkar välja norrort.
  • Gärna installerad berg- eller fjärrvärme.
  • Jag störs inte så mycket av insyn som gemene man gör. Men visst, det finns en gräns.
  • Gärna barnsäkrat både inomhus och på tomten.
  • Jag måste tänka på "andrahandsvärdet" då jag en dag antagligen säljer. Kan man bygga ut till exempel, skola och dagis i närheten, finns plats att ställa bilen, insyn...
  • Gärna rum för "snickarbod" i källaren.
  • Gärna lugn trafik utanför.


Oviktigt:

  • Behöver ej bastu vilket många hus har. Man tänker "åh, vad glassigt". Men nej, jag gillar ju inte att basta.
  • Behöver ej garage, vill ej behöva köpa bil bara för att jag köper hus.
  • Friggebod.


To name a few...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar